Mijn naam is Olga Sali. Ik ben geboren en getogen in Griekenland. Ik kom uit een klein eiland genaamd Kos. Op mijn 17e ben ik naar Kreta verhuisd waar ik Economie heb gestudeerd op de Universiteit. Na het afronden van mijn studie ben ik weer terug naar Kos gegaan. Daar heb ik gewoond tot 2014 tot ik besloot om naar Nederland te verhuizen.
Vanaf mijn 17e gaf ik bijles aan scholieren en studenten in verschillende vakken. Dit deed ik tijdens mijn studie als bijbaantje en daarna als fulltime baan.
Toen ik naar Nederland kwam, heb ik na een aantal intensieve cursussen en behoorlijk wat zelfstudie de Nederlandse taal eigen gemaakt. Binnen zes maanden heb ik dan ook mijn Nederlands als Tweede taal (NT2) diploma gehaald (B2 referentieniveau). Dit was een voorwaarde om mijn droom waar te kunnen maken: Wiskunde docent worden. In 2015 ben ik begonnen aan de studie docent wiskunde op het Windesheim in Zwolle. Naast mijn liefde voor Wiskunde, heb ik ook een talenknobbel. Wiskunde studeren in het Nederlands is voor mij dan ook een feestje!
“Geef me werk wat bij mij past en ik hoef nooit meer te werken”,
Confucius (Chinees filosoof)
Inmiddels ben ik afgestudeerd van Hogeschool Windesheim van de afdeling Docent Wiskunde VO
Nadat ik stage heb gelopen op verschillende soorten scholen en onderwijs heb aangeboden aan verschillende niveaugroepen in Nederland, heb ik mijn eigen bedrijf opgericht en geef ik op dit moment bijlessen aan zowel scholieren als studenten en volwassenen. Naast het geven van bijles, vind ik het coachen en motiveren van mensen ook erg belangrijk.
Als een bekende mij zou moeten beschrijven, zou hij drie woorden gebruiken: hardwerkend, vastberaden en opgewekt. In mijn vrije tijd houd ik van boeken lezen over filosofie en wiskunde. Daarnaast vind ik het erg leuk om 3D puzzels te maken en te knutselen.
Mijn aanpak
Zodra ik leerlingen begeleid, ben ik altijd bij hen betrokken. Ik vind het belangrijk dat ik mijn leerlingen motiveer om te leren en om te werken. Bovendien, beloon ik graag leerlingen en moedig ik hen aan om aan de slag te gaan met studeren. Hierdoor worden ze gestimuleerd.
Ik heb altijd een open houding en neem de ruimte om naar de problemen van leerlingen te luisteren. Daarnaast ben ik behulpzaam en zorg ik altijd voor een goede band met mijn leerlingen door hen positief en vriendelijk te benaderen.
Tijdens de verschillende stages die ik heb gelopen op verschillende middelbare scholen, had ik niet alleen een goede band met de leerlingen, maar ook met de ouders. Door mijn positieve houding ben ik in staat om goed te communiceren en samen de (onderwijs)behoeften van hun kinderen te bespreken. Door goede communicatie en samenwerking met de ouders halen we het beste uit de leerling.
Mijn grootste succes binnen het onderwijs, is dat ik het goede voorbeeld was voor het meisje aan wie ik voor het eerst bijles gaf. Toen ik achttien was, begon ik met bijlessen geven aan een meisje van twaalf die moeite had met rekenen op de basisschool. Haar ouders wilden dat haar rekenvaardigheid versterkt werd en het meisje genoeg voorkennis had voor de middelbare school. Ik heb haar voor vele jaren bijlessen gegeven en huiswerkbegeleiding aangeboden. Onze band is tot op de dag van vandaag heel goed.
Mijn onderwijsvisie
Mijn persoonlijke doel bij elke les is dat de leerling actief meedoet en meedenkt in zijn eigen leerproces. Ik vind het belangrijk dat de leerling zijn eigen keuzes maakt bij mijn les, zodat hij/zij zelf zijn/haar vragen aan het einde van de les kan beantwoorden. Hierdoor zal de leerling uiteindelijk zelfstandig kunnen werken.
Verder wil ik graag dat de leerling na mijn lessen iets nuttigs leert en onthoudt voor de toekomst. Daarom probeer ik altijd een bepaalde activiteit te plannen in mijn lessen of iets anders dat de aandacht van de leerling trekt.
De meeste leerlingen vinden Wiskunde erg nutteloos en saai. Ik wil graag bewijzen aan deze leerlingen dat dat niet het geval is. Daarom probeer ik altijd de inhoud van de lessen te koppelen aan toepassingen in de praktijk als dat kan.
‘Ideaal onderwijs’ is voor mij onderwijzen op een bepaalde actieve manier, zodat leerlingen hun leerstof in de praktijk naar voren weten te brengen.